Har testet «Liv laga» hamburger

Har testet «Liv laga» hamburger

Jeg har funnet ut at mye vegatarmat funger bra for meg. Da får jeg masse energi, og vekta raser nedover. Mitt hovedfokus er å spise mest mulig naturlig mat, det vil si minst mulig bearbeidet. Grønnsaker, frukt og bær, knekkebrød og havregryn går det mye av.

Til middager så skal jeg ærlig innrømme at jeg syns det er vanskelig å variere. Med tre små barn og full fart er det ikke alltid (les sjeldent) at overskuddet er der for å lage noe nytt. Og når du først for en gangs skyld har brukt masse energi på å lage noe nytt, så er det jo kjedelig om de små (og meg selv) ikke liker det, og jeg (… min mann mener jeg) da i tillegg må smøre noen brødskiver slik at de skal få i seg noe.

Vi spiser jo også både hamburgere, kylling og annet kjøtt, nettopp fordi jeg er fersk i vegetar-gamet, men i dag så tenkte jeg altså å prøve vegetar-varianten av hamburger. Valget falt på Hoff Liv laga.

Ser jo på bildet at den ser rimelig stusselig ut. En frisk salat hadde gjort seg, men det er en grunn til at valget ble hamburger i dag. Overskudd = 0.

Det er fire burgere i pakken, og jeg tenkte at det kanskje var litt snaut. Men det gikk helt fint. Veslejenta likte den ikke, og veslegutten spiste nesten en hel selv om han var nokså forkjølet. Min mann ble mett på 1 hamburger (og det kan ha noe med at han akkurat kom hjem fra barnebursdag med servering), og syns den smakte litt taco. Iallefall ville han ikke være med på at det smakte hamburger, men god var den sa han iallefall.

Jeg likte den også ganske så godt, og mektig var den! Kan nok være enig i at det ikke smaker hamburger laget av kjøtt, men når har «jukseprodukter» noen gang gjort det? Det er grunnen til at jeg er veldig skeptisk til etterligninger. Mye bedre å lage noe helt annet enn noe som bare blir nesten. Uansett tror jeg faktisk at jeg kommer til å kjøpe «Liv laga» igjen. Det var god selv om det ikke var det samme, og det er deilig med litt ferdigmat innimellom.

PS: Hadde også et par kjøtt-hamburgere på lur, men det fristet virkelig ikke for noen av oss. Slang de inn i fryseren igjen, men spørs om de noen gang kommer til å bli spist.

Hvordan lage laks- eller ørretmiddag?

Hvordan lage laks- eller ørretmiddag?

Sånn gjør jeg når jeg lager laks til middag 🙂 Noen ganger bruker jeg også purreløk og paprika som jeg steker sammen med fisken.

Gleden over å kunne gjøre det man ønsker – Ta ingenting for gitt

Gleden over å kunne gjøre det man ønsker – Ta ingenting for gitt

Hva er definisjonen på å være i god form? For mange kan det være ulike prestasjoner innen idrett, f.eks å gå Birken og klare «merket», og fylle opp dagene med styrke-, kondisjon- og restitusjonsøkter.

Slik har det også vært for meg i mange år, og målet har vært å løpe fortest, brenne flest kalorier i løpet av spinningtimen eller være den som var mest mulig sliten etter kondisjonsøkta. I perioder har jeg trent hver eneste dag og frydet meg over at formen har blitt bedre (men vært høyst fortvilet over at vekta har stått stille, men det kan vi spare til et annet innlegg). Når formen er stigende er det fort gjort å bli ivrig, og om du ikke har erfaring med noe annet kan det være vanskelig å forestille seg hvordan det er når kroppen ikke fungerer, og hvorfor det kan være vanskelig å komme igang med trening.

For det har seg nemlig slik at det å kunne dra på trening kan være ganske høyt opp på skalaen for hva man klarer å gjennomføre. Virkeligheten kan komme som et sjokk når livet tar en ny vending. Det har skjedd meg, flere ganger.

Som gravid med nr 2 i 2012 fikk jeg bekkenløsning. Jeg tok ikke spesielt hensyn til det og fortsatte som før. Løftet på eldstejenta på 1 år, trillet vogn, løftet vogn, var på fjelltur og sov i telt, hadde lange dager i praksis på skole (og tok for sikkerhetsskyld dobbelt så mye praksis så jeg ikke måtte utsette studiene… idiotisk..). Til slutt ble det mye smerter. Bare det å gå opp og ned trappen var noe jeg prøvde å unngå. Om jeg brukte to minutter på å koste opp litt rusk fra gulvet måtte jeg ligge et par timer etterpå slik at ryggen fikk hvilt seg.

Da minsten ble født fortsatte jeg bare i de samme banene og tok ikke hensyn til meg selv. Jeg tenkte at nå blir det vel en ordning med den forbaskede ryggen og bekkenet. Det ble ekstra tungt siden det var vinter og vi bodde i en bratt bakke. Det ble mange tunge tak med dobbeltvogn og dårlig brøytet veg.

Til slutt måtte jeg innse at kroppen ikke klarte å gjennomføre det jeg ønsket. Jeg var bånnsliten av å bare komme gjennom dagen fordi kroppen ville ikke være med på laget. Alt av husarbeid måtte droppes, for ryggen tålte det ikke. Jeg ble mer og mer nedstemt av å ikke kunne innfri forventningene jeg hadde til meg selv. Når man snart har hatt bekkenløsning i et år så begynner man å lure på om det vil gå over…

Jeg kom inn i en ond sirkel, og fryktet mer og mer smertene, i tillegg så forsvant alt av tiltakslyst og jeg ville bare sove. Jeg var så fortvilet over tanken på at jeg var «fanget» i min egen kropp. Når man er på dette stadiet virker Birken helt latterlig.

Heldigvis fikk jeg hjelp til å snu tankene mine. Da bekkenet begynte å bli litt bedre på senhøsten 2013 ante jeg et håp.  Jeg innså at jeg måtte begynne å ta vare på meg selv. Det innebar å si nei når jeg var for sliten, og prøve å komme i bevegelse igjen.

Definisjonen på å være i god form er for meg å kunne ha nok overskudd til å kunne gjøre husarbeid og å dra ut på aktiviteter med barna. Dette har vært mitt mål siden 2013.

De siste årene har hatt mange oppturer og nedturer når det gjelder formen. Sommeren 2016 var jeg virkelig på topp, og jeg trente 1 til 2 økter nesten hver dag. Jeg var i ekstase over jeg nå endelig hadde funnet en god rytme for meg selv (ikke bare innen trening men også kosthold). Vi planla derfor barn nr 3, og jeg tenkte helt ærlig at dette kom til å bli null stress.

Så feil kan man jo ta.

Du vet, det er ikke bare fysisk form og kosthold som spiller inn på hva kroppen kan gjøre. Vi har hormoner i kroppen. En måned ut i graviditeten ble trening umulig. Trente jeg 30 minutter så måtte jeg sove hele dagen etterpå. Jeg som hadde jobbet så hardt for å komme dit jeg var. Nå var det som å stille på startstreken på nytt. Jeg kjente at de samme tankene kom snikende, men denne gangen har jeg hatt verktøyene for å komme meg videre.

Denne gangen har jeg sovet når jeg har trengt det, jeg har latt være å trene når tross alt formen blir værre. Det har seg slik at noen når visse hormoner i kroppen er på bærtur, så vil ikke restituerer seg på rett måte. Da må man rett og slett plukke ut de viktigste gjøremålene, og la det andre være. Bekkenet har vært trøblete også denne gangen, men nå har jeg fulgt alle forhåndsregler, og jammen meg virker det! Jeg er bedre nå enn jeg var for 1 mnd siden 🙂 Hurra!

Jeg har lært at man ikke kan ta noe for gitt, og jeg gleder meg over at jeg kan pusle med litt husarbeid – jeg kan til og med støvsuge!

Jeg har også lært at ved å ta hensyn til meg selv vil kroppen belønne meg. Ikke minst kan jeg da være en bedre ressurs for andre. Nå nærmer det seg termindato på nr 3, som er i påskeuka. De siste ukene fremover skal jeg prøve å være så aktiv som mulig, men stoppe opp med en gang jeg blir sliten. Denne gangen har jeg troen på at jeg ikke er fanget i min egen kropp, og at jeg vil komme tilbake til samme stadie som jeg var i fjor sommer.

Ta vare på deg selv du også! Klem 🙂

OBS: Kontakt alltid lege dersom du vurderer å gjøre drastiske endringer i kostholdet ditt for å gå ned i vekt. Dette for å være sikker på at dette er det rette for deg, og at det ikke er noen medisinske grunner til at du ikke skal fortsette. Du bør ikke under noen omstendigheter veie mindre enn det legen anbefaler for deg. Alt innhold på dette nettstedet, inkludert trening og kostholdtips er bygget på egen erfaring. Vektreduksjon, trening og tips som gis, følger du på eget ansvar og minmotivasjon.no v/Kristine kan ikke bli holdt ansvarlig.

Webutvikling: Sveum Design AS